De beste zoekwoorden vinden en de slechte uitsluiten

Geplaatst op: 7 maart 2017 -

Vinden van goede zoekwoorden is tegenwoordig een lastige klus. Zoveel mensen, bedrijven, start-ups en websites die vechten voor een goede positie in Google.

Het selecteren van de juiste zoekwoorden is één van de belangrijkste zaken bij Internet Marketing.

Er zijn wat basisstappen die je moet ondergaan bij de jacht naar zoekwoorden die je gaat gebruiken op je website.

Vandaag gaan we het hebben over instrumenten om goede zoekwoorden te vinden en de slechte uit te sluiten.

Instrumenten om goede zoekwoorden te vinden en de slechte uit te sluiten

Wat bepaalt nou eigenlijk dat een zoekwoord goed of slecht is? Er zijn een paar instrumenten die we kunnen gebruiken om hier achter te komen.

Lage concurrentie

Zoekwoord concurrentie is een maatregel om te bepalen hoe moeilijk het is om te scoren voor een bepaald zoekwoord. De concurrentie voor een zoekwoord kan verschillen, afhankelijk van hoe populair het zoekwoord en concurrentie binnen de bedrijfstak is.

Een lage concurrentie is makkelijker te scoren en goedkoper voor advertenties zoals “Google AdWords“.

Hoog zoekvolume

Het heeft geen zin hoog te scoren voor een zoekwoord als niemand er naar op zoek is. In het algemeen, hoe hoger het zoekvolume hoe beter.

Dit moet wel worden afgewogen tegen het van de concurrentie. Een mooi uitgangspunt is een minimum van 200 zoekopdrachten per maand.

Relevant aan het website onderwerp

Het merendeel van de website zijn gebaseerd op een thema of niche. Je wil dat de zoekwoorden relevant zijn aan het onderwerp van je website.

Als je website bijvoorbeeld gaat over verkooptrainingen heeft het weinig om zoekwoorden te gebruiken die gaan over het trainen van inkopers.

Waarschijnlijk te converteren

Er is een groot verschil tussen kijkers en kopers. Je wil zoekwoorden gebruiken die kopers aantrekt in plaats van kijkers die alleen gratis informatie willen. Al is het zoekvolume voor koper zoekwoorden normaal gesproken een stuk lager.

Een voorbeeld van een kijker zoekwoord kan zijn “gratis verkooptips” en een koper zoekwoord kan zijn “Beste boek voor verkooptrainingen”.

Kosten per klik (CPC)

Als je voor de marketing van je website kosten per klik wil inzetten zoals “Google AdWords“, dan wil je zoekwoorden gebruiken voor je advertentiecampagne wat je niet een vermogen gaat kosten.

Als je op je website producten verkoopt voor € 25,- per stuk wil je niet € 5,- per klik betalen.

Conclusie

Na het lezen van dit artikel heb je een goede basis om op zoek te gaan naar goede zoekwoorden om je positie in de zoekmachines te verhogen.

In het volgende artikel ga ik het hebben over verschillende tools voor het vinden van zoekwoorden en het analyseren van reeds gebruikte zoekwoorden.