Wat is een Call To Action en hoe gebruik je die?

Geplaatst op: 14 februari 2017 -

Wat is een Call To Action ook bekend als een CTA en hoe je die het best kan gebruiken leg ik uit in dit artikel.

Wat is een Call To Action

Een CTA is een knop die de bezoeker aanzet tot het doen van een bepaalde actie. Het kan zijn een link naar een aanbieding, inschrijfformulier of naar een andere pagina op je website.

Hoe gebruik je een Call To Action

Het conversieproces begint normaal gesproken met een CTA. Wanneer een bezoeker er op klikt worden ze naar een bestemmingspagina gestuurd waar ze een formulier kunnen invullen om hun contactgegevens in te vullen.

CTA’s kunnen geplaatst worden op pagina’s op je website, je blog en in je e-mails. Dit is belangrijk aangezien dit de eerste stap is in het conversieproces.

Hoe maak je een goede Call To Action

Maak het actiegericht

Laat bezoekers niet te moeilijk denken over de volgende stap, vertel het gewoon.

Bijvoorbeeld: Download het eBook “Hoe maak je een Call To Action”.

Gebruik trefwoorden consequent

Zonder trefwoorden zou je niet weten waar het over gaat. Gebruik dezelfde trefwoorden en uitdrukkingen voor het gehele conversie proces zodat bezoekers begrijpen wat ze kunnen verwachten.

Zorg dat het de aandacht trekt

De CTA moet er uit springen om te kunnen opvallen, dit kan door er een knop of een link van te maken in een hoog contrast kleur of een accentkleur.

Zet de CTA op een goed plek

Op sommige plaatsen kan het werken voordat bezoekers scrollen, dit zorgt ervoor dat het als eerste wordt gezien wanneer ze op de pagina belanden.

Bij een blogbericht is het logisch om een CTA te plaatsen aan het einde van het bericht.

In een e-mail kan je de CTA aan het einde van mail, alinea of zin of eigenlijk op elke plek plaatsen dat de aandacht trekt, zorg ervoor dat de lezer de tekst eerst kan lezen.

Test en analyseer het resultaat

Wanneer je de effectiviteit van een CTA analyseert is een goed doel om aan te houden 1 a 2 procent clicks.

Als je gaat experimenteren met een CTA maak dan kleine wijzigingen en bekijk hoe dat uitpakt. Als je de tekst en kleur tegelijk veranderd is het moeilijk in te schatten welke verandering meer of minder goed werkt.