Wat is bouncepercentage en waarom is het belangrijk?

Geplaatst op: 31 januari 2017 -

Als je Google Analytics opent en wat rond aan het kijken bent naar de gegevens zie je het bouncepercentage op het dashboard.

Misschien vraag je je af wat dit precies inhoudt en wil je hier meer over weten. Het bouncepercentage is namelijk een zeer belangrijk instrument om te meten of de pagina een succes is. In dit artikel leg ik je dit uit.

Wat betekent het bouncepercentage?

Het bouncepercentage geeft aan dat een bezoeker na binnenkomst niet verder gaat dan de pagina waar ze terechtkomen. Een aantal factoren kunnen bijdragen aan een hoog bouncepercentage.

Het kan zijn dat bezoekers na het zien van de home pagina de website verlaten doordat ze problemen ondervinden in het gebruikersgemak of ontwerp.

De site kan ook worden verlaten als een bezoeker de informatie heeft gevonden en niet verder komt dan een enkele pagina.

Waarom is het belangrijk

Er zijn een aantal redenen waarom het bouncepercentage belangrijk is.

De eerste reden meet de betrokkenheid van de bezoekers, hoe hoger het percentage hoe minder betrokken de bezoekers zijn. Dit is een groot probleem omdat het voor het merendeel van de websites de bedoeling is om meer klanten aan te trekken wat niet mogelijk is met een hoog bouncepercentage.

Daarnaast kijken zoekmachines hier ook naar omdat het aangeeft dat de inhoud van de website niet relevant of van slechte kwaliteit is.

Waarom een hoog bouncepercentage?

Een hoog bouncepercentage kan door één of meerdere factoren veroorzaakt worden.

De website is traag

Als de website er te lang over doet om te laden worden steeds minder bezoekers betrokken met de inhoud. Niemand heeft zin om 10 seconden te wachten totdat een website geladen is.

Om hier wat aan te doen heeft Google een gratis programma gelanceerd “PageSpeed Insights” waarmee er gekeken kan worden waar het probleem ligt.

Het ontwerp van de website

De inhoud van de website kan nog zo goed zijn maar als het ontwerp niet mooi en overzichtelijk is komt de tekst niet tot zijn recht en zal de bezoeker eerder geneigd zijn om de eerste pagina die ze zien te verlaten.

Om hier wat aan te doen kan je dit door een webdesigner zoals “Dutch Webstudio” laten uitvoeren. Ik kan er dan voor zorgen dat het percentage naar beneden gaat.

De website is niet mobiel vriendelijk

Zo’n 30% van de bezoekers gebruikt zijn mobiel om de website te bezoeken als er dan moet worden ingezoomd om de tekst juist te kunnen bekijken zal het merendeel van de bezoekers de website gelijk verlaten.

Google heeft hiervoor een gratis programma “Mobielvriendelijke test” waarmee je kan zien of je website geschikt is voor mobiele apparaten.

De inhoud is niet aantrekkelijk genoeg

Als de website geen antwoord geeft aan de reden van het bezoek zal de bezoeker verder gaan naar een andere website.

Daarom is het belangrijk om de bezoeker duidelijk te maken waar ze naartoe moeten zonder dat er eerst 5 keer moet worden geklikt. Dit geeft de bezoeker iets om zich betrokken bij te voelen.

Wat de situatie ook is het is erg belangrijk om dit percentage zo laag mogelijk te krijgen. Het is altijd goed om dit te blijven optimaliseren en te zoeken naar een oplossing.