Hoe werkt Google en wat betekent dit voor de gebruiker

In het dagelijks leven maken we allemaal gebruik van Google. In dit artikel wil ik je uitleggen hoe je zoekopdracht wordt verwerkt.

Google maakt gebruik van een systeem dat semantisch zoeken wordt genoemd. Het systeem die het zoeken verwerkt heet een algoritme.

Wat is Semantisch Zoeken

Semantisch zoeken zorgt ervoor dat Google betekenis geeft aan woorden, zinnen of woorden kunnen meerdere betekenissen hebben.

Google gebruikt dit om je te voorzien van informatie die relevant is. Er wordt gekeken naar de woorden die je intypt en scant zo alle webpagina’s op het web. Zo krijg je op je scherm antwoorden in plaats van resultaten.

In Nederland gebruikt Google dit voor het zoeken naar:

  • Bedrijven en organisaties
  • Evenementen
  • Muziek
  • Personen
  • Producten
  • Recensies
  • Recepten

Google Hummingbird

De zoekmachine van Google werkt volgens een algoritme om jou te voorzien van informatie.

De eerste echte verbetering van het algoritme die Google heeft aangebracht in de zoekmachine sinds 2001 heeft de naam “Google Hummingbird”.

De eerdere versies van Google concentreerde zich op een enkel woord in de zoekvraag. De nieuwe verbetering zorgt ervoor dat niet alleen wordt gekeken naar een enkel woord maar elk woord als één geheel.

Het doel van een zoekresultaat is ervoor te zorgen dat pagina’s met de betekenis eerder naar voren komen dan pagina’s met een paar woorden. Het is gericht op het menselijk maken van de interactie. Die in staat is begrippen en relaties tussen zoekwoorden te begrijpen.

Zo wordt de nadruk gelegd op de inhoud van de pagina. Hierdoor worden zoekresultaten weergegeven die informatie beschikt die relevant zijn voor de gebruiker.

RankBrain

RankBrain is een onderdeel van het algoritme die Google gebruikt. Het is een machine lerend, kunstmatig intelligent systeem. Het ondersteund en verfijnd Google bij het verwerken van de zoekresultaten.

Het bedrijf geeft aan dat voor het beoordelen van de webpagina’s dit een belangrijk onderdeel is. Als Google een woord of zin ziet die niet bekend is kan de machine raden naar woorden en zinnen die vergelijkbaar zijn.

Zoekwoorden versus Onderwerpen

Volgens de oude methode van Google kwam je pagina’s tegen waar maar 1 zin in voor kwam. Wat betekende dat de informatie die je op je scherm zag niet relevant was.

Volgens de nieuwe methode van Google kom je pagina’s tegen met alle informatie over het onderwerp dat je zoekt. Wat inhoud dat de informatie die je zoekt ook echt naar voren komt.

Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je unieke tekst schrijft van hoge kwaliteit en die origineel is. Zo krijgt de gebruiker de informatie die hij wil en scoor je beter in Google.

Conclusie

Ik hoop dat je nu een goed idee hebt hoe Google werkt en wat erbij komt kijken om jouw zoekresultaat weer te geven.

Heb je hier nog wat aan toe te voegen laat dan een reactie achter om het voor iedereen duidelijk te maken.

Website optimalisatie

Hoe werkt Google en wat betekent dit voor de gebruiker

Meer info
Hoe werkt Google en wat betekent dit voor de gebruiker

Zoekwoorden vinden en analyseren met deze 5 tools

Meer info
Zoekwoorden vinden

De beste zoekwoorden vinden en de slechte uitsluiten

Meer info
De beste zoekwoorden vinden en de slechte uitsluiten

Wat is een Call To Action en hoe gebruik je die?

Meer info
Wat is een Call To Action en hoe gebruik je die?

Wat is bouncepercentage en waarom is het belangrijk?

Meer info
Wat is bouncepercentage

Je WordPress website sneller maken

Meer info
WordPress website versnellen

Hoe kan je WordPress veiliger maken en hacking voorkomen?

Meer info
Hoe kan u WordPress veiliger maken en hacking voorkomen

Waarom is een mobiele website belangrijk?

Meer info
Waarom is een mobiele website belangrijk

Vindbaarheid van je website verbeteren en hoger scoren

Meer info
Vindbaarheid van WordPress verbeteren voor een betere score